איך להתמיד בדיאטה בכייף ולהגביר מוטיבציה לשינוי?

גלית קלקשטיין- לרדת במשקל בכייף- הגברת מוטיבציה לשינוי שקל להתמיד בו

מכירים את ההרגשה שירדתם 20 ק"ג ממשקלכם, עבדתם מאוד קשה בשביל להצליח במשימה, אבל אחר כך עליתם אותם חזרה עם ריבית. או שהתחלתם "דיאטת קסם" חדשה, שמורידה רק את השומן הביטני, אבל אחרי שהתמדתם בה איזושהי תקופה, הרגשתם צורך לפצות את עצמיכם במתוק, וכבר לא הצלחתם לחזור למשטר הקפדני שהייתם בו.

מתאמנים רבים שמגיעים אליי להרזייה מתארים את התסכול של הקושי בהתמדה בדיאטה לאורך זמן, מתאמן אחד אמר שיש לו המון מוטיבציה כשהוא מתחיל תוכנית הרזיה חדשה, אבל ברגע שהוא מגיע לאיזשהו יעד שהוא הציב לעצמו כל המוטיבציה יורדת והמשקל חוזר חזרה, מתאמנת אחרת תיארה מצב שהיא נמנעת מאכילת ממתקים על מנת לא להשמין אבל ברגע שהיא אוכלת כבר משהו ש"אסור" היא כועסת על עצמה ואוכלת את כל הקופסא.

על מנת לפתור את הסוגיה- איך להתמיד בדיאטה בכייף ולהגביר מוטיבציה לשינוי? ישנם מספר כללים שיכולים לעזור לכם לצלוח את המשימה  בקלות ובהנאה:

  1. אורח חיים בריא זה לא דיאטה-  המלים והמונחים שאתם משתמשים בהם משפיעה גם על הדרך שבה אתם חושבים- כשאתם מגדירים לעצמכם שהתחלתם דיאטה ההרגשה היא של צמצום ומניעת מזונות שאוהבים, בעוד שאם תגידו שהתחלם להקפיד על אורח חיים בריא מיד תחשבו על כך שאתם דואגים לעצמיכם ומפרגנים לעצמיכם לאכול מזונות שמתאימים לכם.
  2. שילוב פעילות גופנית שאוהבים- ממחקרים נראה שאנשים שהתמידו בפעילות גופנית לאורך זמן גם הצליחו לשמר את הישגי הירידה במשקל יותר בקלות לאורך שנים, אם תגידו לעצמיכם  שאתם חייבים ללכת לחדר כושר, למרות שאתם לא אוהבים את זה, הסיכוי שתתמידו יקטן, בעוד שאם תתחילו ספורט שאתם אוהבים ועושים בכייף גם ההתמדה תהיה בהתאם.
  3. תזונה בהתאמה אישית-  לכל אדם יש את סוג התזונה והמזון היחודי המתאים לו, התאמת תזונה אישית בעזרת איש מקצוע והקשבה לגוף, מאפשרת למצוא את סוג המזונות היחודי המתאימים לכם ולאכול בהתאם לצרכי הגוף.
  4. תכנון יומי מפתח להצלחה-  כשבדקו מהו סוד ההצלחה של אנשים רזים טבעית, התברר שאנשים רזים טבעית מתכננים את מה שהם אוכלים ויודעים מראש בכל ארוחה באיזה מנה כדאי להם להתחיל את הארוחה? מה ישביע אותם יותר? ואיזה מזון יתן להם הרגשה טובה יותר לאורך זמן? היתרון הוא שגם אם אתם לא רזים טבעית, אפשר ללמוד לתכנן את היום ואת הארוחות שלכם בצורה טובה ומתאימה לכם, ובדרך זו להמנע מזלילות מיותרות.
  5. לשלב הנאות קטנות בדרך- כשאתם יוצאים לטיול של כמה ימים, בד"כ תתכננו ותחשבו גם על ההנאות הקטנות שבדרך, עצירה במקום עם נוף יפה כדי להסתכל על הדרך, צעדה רגלית עם הפסקה להתרעננות במעין הקרוב. על מנת להתמיד בדיאטה נסו לפרגן לעצמיכם עצירות להתרעננות והנאות קטנות בדרך, קנית בגד חדש, הליכה על שפת הים, או שייק פירות טרי מרענן אחת לכמה זמן יכולים לעשות בשבילכם את העבודה.
  6. מציאת המשאבים והחוזקות שלכם- שאלו את עצמיכם את השאלה, בתחומים שאתם מרוצים מהם ומצליחים בהם לאורך זמן מה מאפשר לכם את ההצלחה הזאת? איזה תכונות ומשאבים שלכם מאפשרים את ההצלחה שם ואיך אתם יכולים להשתמש בהם גם בתחום ההרזיה?
  7. רעב ריגשי או צורך אמיתי במתוק- בתקופות משבר כשהצורך במתוק מתגבר כדאי לחקור את הסיבות האמיתיות לרעב הפתאומי- שאלו את עצמיכם את השאלות הבאות- האם יש משהו שאני מקבל מהאוכל שאני לא מקבל במקום אחר? מה באמת אני צריך עכשיו? אחרי שעניתם על השאלות האלו ועדיין אתם מרגישים רעב למתוק שאלו את עצמיכם- האם אני רעב? האם אני באמת רעב? במידה ועניתם לא על השאלות האחרונות מצאו עיסוק אחר מתאים ו"ממלא יותר" שיכול להרגיע אותכם ולתת מענה אמיתי לצורך. לדוגמא- מתאמנת שששמה לב שאוכלת משעמום, מצאה פעילויות שאוהבת לעשות בשעות הפנאי כמו ציור חופשי או ריקוד שמעסיקות אותה וממלאות אותה.
  8. יעדים קטנים יותר בטוחים- הצבת יעדים קטנים וריאליים שתוכלו להתמיד בהם לאורך זמן, היא יותר בטוחה מירידה מהירה במשקל, שלאורך זמן מאוד קשה לשמר אותה.
  9. מה הוא המנוע הפנימי שלכם?- הזכירו לעצמיכם מדי פעם למה חשוב לכם לרדת ולשמור על המשקל, האם הסיבה היא להראות טוב, להרגיש טוב או להרגיש יותר קלילים, בהמשך נסו למצוא את הערכים הכי חשובים לכם שמניעים אותכם קדימה וגורמים לכם להגביר את המוטיבציה לפעול, אחרי שמצאתם את הערכים החשובים לכם בידקו איך אורח חיים בריא משתלב עם ערכים אלו? האם הוא מגביר את היכולת לפעול בתחומים החשובים או מפריע להם? אנשים רבים מגלים שאורח חיים בריא מגביר את פעילותם והישיגיהם ומשתלב נפלא בכל התחומים החשובים להם.
  10.  אכלתם ממתק מיותר,אפשר לתקן מחר- כולנו בני אדם ומדי פעם אנחנו אוכלים דברים שלא התכוונו לאכול באותו יום, עשיתם טעות, לא כדאי להכנס למפולת שלג בגלל ממתק מיותר,הפחיתו באותו יום ולמחרת את האכילה, הקיזוזים יעשו בשבילכם את העבודה וכך תמנעו מעליה במשקל מיותרת.
  11. הגעתם למטרות שלכם- הציבו יעד לשמירה והנאה מההישגים שהגעתם אליהם, מגיע לכם לשמור וליהנות בכייף מההישגים, ולפרגן לעצמיכם הנאות קטנות לאורך הדרך.
  12. מרגישים שצריכים עזרה בתהליך- מוזמנים לפנות לדיאטנית אישית שתצא  אתכם למסע גילוי והעצמה בדרך שלכם אל ההרזיה וארח החיים הבריא.

בהצלחה…

SurfSite - בניית אתרים  |  zeART - עיצוב גרפי