דיאטה לילדים? אפשר גם אחרת- גישה אינטגרטיבית לטיפול בהשמנת ילדים

הילד עלה במשקל, ניסיתים שיטות שונות: שבוע בלי ממתקים, מאמן כושר אישי, הכנתם  מאכלים מיוחדים, דיברתם עם המורה, אבל לאורך זמן הילד רק עלה במשקל ובכל פעם שראה אתכם מתקרבים למטבח, אמר שהוא רעב וביקש ממכם שתכינו לו משהו טעים לאכול. השמנת ילדים היא נושא מורכב, הנובע לעיתים מאכילה רגשית, צורך ביותר תשומת לב, חוסר בטחון עצמי, בחירות וכמויות לא מותאמות של מזונות. ההורים פעמים רבות נשארים מבולבלים ולא יודעים איזו שיטת דיאטה מתאימה לילדים וממה כדאי להתחיל. מנסיוני כדיאטנית להורים וילדים, מדובר בתהליך מיוחד ומאתגר המהווה חלון הזדמנויות לשינוי לא רק באורח החיים ובהרגלי האכילה, אלא גם  לשיפור הקשרים המשפחתיים והעצמת הילד.

אז הנה כמה עצות בנושא, איך לרדת במשקל ולשפר את הקשרים המשפחתיים:

  1.  קבעו זמן איכות שבועי משפחתי של כל אחד מההורים עם הילדים, בזמן זה אפשר להחליט ביחד על פעילות מועדפת שתתאים גם לכם וגם לילדיכם, לדוג' הליכה משותפת, בישול בריא משותף, תכנון מסעדה ביתית ועוד.

  2. תכננו ותאמו עם הילד מאכלים בריאים שאפשר להכין במשך השבוע, תכנון מראש ותאום ציפיות, מאפשר לכל המשפחה לאכול ארוחות מסודרות ולהתארגן בהתאם מבחינת הקניות והנגישות של מרכיבי מזון בריאים.

  3. נגישות של מזונות בריאים, שימו במרכז הבית קערה של ירקות ופירות שטופים שיכולים להוות תחליף מצויין ונגיש לממתקים ברגעים של שיעמום, חוסר שקט או סתם כשרוצים נשנוש טעים, חזקו את הילד על בחירות בריאות שהוא עשה.

  4. החליטו על גבולות  מוסכמים של ממתקים, מעדנים ושתיה מתוקה, החליטו ביחד כהורים על גבול ברור של כמות ממתקים/שתיה מתוקה/מעדנים מתוקים שאתם מרשים במשך השבוע.

  5. קבעו זמני מסך ברורים, בעידן השפע קשה מאוד לקבוע זמני מסך ברורים, החליטו על זמן ריאלי בו מותר לילדים להיות צמודים למסך ובמקביל ערכו עם הילד שיחה על אפשרויות פעילות בזמן הפנוי, בהתאם להעדפותיו, לדוג' משחק עם חברים, קריאת ספר, טיול בפארק, תחביב  או חוג.

  6. ארוחות משפחתיות משותפות, מהוות דרך מצוינת למודלינג הורי של תקשורת חיובית והרגלי אכילה נבונים, גם אם רק אחד מההורים יושב עם הילדים ואוכל במשותף.

  7. הפכו את הילד לשותף פעיל בהכנת הארוחה, חלוקת תפקידים,הכנה משותפת של הארוחה,קניות משותפות יכולות להוות זמן איכות משפחתי ודרך יעילה להעצמת הילד, העדפותיו ויכולותיו, לדוג' ילד שאוהב לבשל יכול להיות טבח מדופלם ולעזור במשימה של הכנת ארוחה בריאה עם שפע של מזונות מזינים ובריאים, ילד יצירתי יכול לסדר את השולחן בצורה יצירתית ומעניינת.

  8. ספרו לילד סיפורים מעניינים עליכם ועל הדרך שעברתם בעצמכם בנושא ההתמודדות עם המשקל, סיפורים שלכם שבהם אתם משתפים את הילד בקשיים ובהצלחות, נותנים לילד לגיטימציה לשתף גם אתכם בחוויותיו ומראים לו שמכל טעות אפשר ללמוד ולהצליח. קשה לכם להתחיל בעצמיכם, מרגישים שאתם צריכים עזרה, התייעצו עם איש מקצוע המומחה לנושא וביחד החליטו על דרך הפעולה המתאימה ביותר לאורח חיים בריא במשפחה שלכם.

  9. מרגישים שצריכים עזרה בתהליך- מזמנים לפנות לדיאטנית ילדים  והורים, שתדריך אותכם שלב אחרי שלב בתהליך.

SurfSite - בניית אתרים  |  zeART - עיצוב גרפי